Thursday, May 1, 2008

Selamat Hari Buruh



Kepada semua buruh buruh seperti saya di serata dunia...Selamat Hari Buruh!...seperti yang die jangka...hari ini saya tidak bercuti...and saya sudah lamer tak bercuti kahkahkah.....sejak 13 April yang lalu....ada kah saya kuli batak??? mungkin...tapi saya rase ada orang lain yang lebih dari saya.....


sementara anak dan suami saya yang tercinta sedang membeli belah di supermarket sambil bersuka ria,saya di pejabat bersengkang mata melihat kerja kawan kawan saya die pelantar! sangat membosan kan..tetapi apa kan daya ini kan kerja dan saya yang memilihnya.


Saya yakin, saya bukan sorang saja yang berkerja hari nie..ramai lagi yang org org didunia ini yang berkerja pada hari buruh ini, ia membuat saya tertanya...aper itu Hari Buruh...ya ia adalah cuti umum bagi kebanyakkan negara, tetapi kenapa nama yang Hari Buruh...???




Hari buruh bermula di Australia lebih 100 tahun yang lalu pada masa dulu ramai pekerja yang berkerja 10 hingga 12 jam, jadi persatu persatu perkerja tidak berpuas hari kerana kerja 12 adalah memenatkan. Jadi persatuan ini mencadang kan kepada kerajaan untuk berkerja hanya 8 jam tanpa die tolak gaji.


Dari tu la, sekarang kebanyakan org hanya kerja 8 jam dah kalau perlu kerja lebih dari tu mereka harus die bayar "overtime" dan daritu la jugak wujud nyer 'overtime" di dlm kerja kite.

Walau pun ramai yang menyambung Hari nie pada 1 May, ada jugak negara negara yang menyambutnya di tarikh yang berlainan seperti die Australia, setiap negeri harinye lain.


Kita patut bershukur kepada para para perkerja pada zaman dulu yang mengwujud kan peraturan ini...tanpa perjuang mereka..mungkin kite masih akan berkerja 12 jam dgn bayaran yang tak seberapa!.Terima Kasih...


Selain Hari Buruh...macam macam name die berii untuk menyambut hari nie..tepi apa apa pun. cuti tetap cuti..:)


Kepada buruh buruh sedunia..selamat bercuti...:D





11 comments:

little miss kechik said...

HIDUP NOREENA AHMAD MURAD! cikgu BM Form 4Sc4 sure bangga dengan ko kalau die baca ni...

theadams said...

steady...Reena..steady!

Anonymous said...

Pn. Suzannah sure gonna be so proud of you reena hehehe..your BM is super fantastik!!

xoxo
emma

Anonymous said...

Pn. Suzannah sure gonna be so proud of you reena hehehe..your BM is super fantastik!!

xoxo
emma

a yummy mummy handbook said...

hahahahahaha..

Pn suzana...was that our class teacher yang kecik kecik tuu???

Sista said...

Watssup with the Bahasa? Obviously you are very bored..! Tunggulah you habis baca buku Ayat Ayat Cinta, lagi terpengaruh dgn bahasanya..

little miss kechik said...

teruja plak aku nak carik citer ni.. the OST aint that bad either..

Anonymous said...

Pn. Suzannah was our class teacher. badan kecik but got powerful voice!! ;D

xoxo
emma

a yummy mummy handbook said...

oh yes..betul la!....ateh..im on chapter 3 now...:)

little miss kechik said...

is it any good..? arghh.. must get em.. must get em.. the movie trailer.. interestingg...

Anonymous said...

Reena...reading ur blog..huarghhhh...i also have to work on Labour Day. Bangla kat Malaya pun cuti, beli air kat Cold Storage sambil lepak depan KLC fountain, lepas tu tinggalkan sampah sarap....kita ni ...kuli batak betul la kat sini....Tensi giler...